Od piątku ma zniknąć 220 rozmaitych urzędowych zaświadczeń i najbardziej potrzebne sprawy będzie można załatwić z urzędem przez internet. Będzie można, nie ruszając się z domu, zarejestrować działalność gospodarczą i załatwić przez internet sprawy ZUS-owskie i podatkowe – czytamy w dzisiejszym wydaniu Rzeczpospolitej.

Dotychczas osoba, która chciała założyć własną firmę czy starała się o dodatek mieszkaniowy albo zasiłek, musiała wcześniej zdobyć wiele różnych urzędowych zaświadczeń. Od jutra ma się to zmienić dzięki wchodzącej w życie ustawie o ograniczaniu barier w administracji. Urzędowe zaświadczenia zastąpią oświadczenia – czytamy w gazecie.

Tak będzie w 220 przypadkach, np. przy: ubieganiu się o świadczenia rodzinne, wpisie do ewidencji działalności gospodarczej i do Krajowego Rejestru Sądowego. Urzędnicy będą musieli się zadowolić deklaracją danej osoby, że spełnia określone wymagania. To znacznie skróci czas załatwiania spraw. Więcej też zostanie w kieszeni interesantów, którzy za część urzędowych zaświadczeń musieli dotąd płacić nawet 33 zł. Poseł Adam Szejnfeld szacuje, że dzięki tej zmianie Polacy będą mogli zaoszczędzić nawet 10 mld zł.

Od 1 lipca będzie także można zarejestrować działalność gospodarczą za pośrednictwem internetu, załatwić sprawy w ZUS i podatkowe.

W sumie ustawa zmienia ponad 100 różnych aktów prawnych.

źródło: Większość spraw w urzędzie załatwimy zdalnie